24 Ocak 2017 Salı

Glisemik İndeks Hakkında...

Merhaba herkese....

Bugün sizlere Glisemik İndeks'ten (Gİ) bahsetmek istedim. Aslında bu terimi diyet yapanlar daha iyi bilirler :)

Gi; bir besinin vücuda alınmasından sonra, kan şekerinizi yükseltme kapasitesine denilmektedir. Yani Gİ değeri yüksek olan besinler kan şekerinizi hızla yükseltirken, Gİ değeri düşük olanlar ise yavaş yükseltir veya dengede tutmaktadır.

Örnek verelim; şekerli gıdaları tükettiğimizde çok daha çabuk acıkıyoruz ve midemizde kazınma hissi oluşuyor. İşte buna sebep olan gıdaların Gİ değeridir. Gi değeri yüksek olan gıdalar daha çabuk sindiriliyor ve haliyle hemen tekrar açlık hissi oluşuyor. Oysa Gi değeri düşük besinler tükettiğimizde baya tok kalıyoruz. ;)
Gi değerine göre gıdalar sınıflandırılmıştır. Bu sınıflandırma da baz alınan saf glikozun kan şekerine etkisi aslında. Çünkü glikoz kan şekerimizi en fazla yükselten şeker. Bu sebeple de glikozun Gİ değeri 100 kabul edilmiştir. Gıdaların Gİ değeri de 0-100 arası değişir.  Yani tekrar belirtiyorum; bir gıda tükettiniz diyelim onun Gi değeri ne kadar yüksekse, sizin kan şekeriniz de o kadar yükselecek demektir. Asıl mantık bu yani :)

Aşağıda tablo halinde bir çok gıdanın Gi değerini belirteceğim fakat önce bunu etkileyen faktörlerden de bahsedeyim. İlki pişirme yönteminiz. Gıdayı pişirdiğinizde Gi değeri artar çünkü o gıdanın sindirimi kolaylaşır. Gıdanın fiziksel şekilleri de Gİ değerini etkiler. Örnek olarak tahılların ve baklagillerin üzerlerinde fibroz bir tabaka vardır ve bu tabaka sindirimi zorlaştırır. Haliyle Gİ değeri azalır. Gıdanın içerdiği nişasta çeşidi diğer etkendir. Örneğin buğday unundaki nişasta amilopektin olduğundan Gi değeri yüksektir.



Gi değeri düşük olan her gıda size faydalıdır diye bir şey de yok aslında. Örnek olarak; patates cipsinin Gİ değeri, haşlanmış patatese göre daha düşüktür fakat malum yağ oranı çok fazladır. Bu tarz durumlara da dikkat etmek gerekiyor.

Sağlıkla kalın...

10 yorum:

  1. Ama benim Gİ değeri yüksek şeyler çekiyor canım sürekli, yemeyince karnım kazınıyor sanki :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 😊😊😊😬😬 sormayın aslında bende öyleyim ama işte napalım azcık dikkat edelim yine de 🤗

      Sil
  2. Ailede hiç şeker yoktu. Bende Tip2 diyabet çıktı. Oysa beslenmemize çok dikkat ederiz.
    Birkaç gün önce bir liste yayınlandı. Neredeyse bütün bisküviler zararlı. İçinde en güvenerek yediklerimiz de var. Hepsinde palmiye yağı kullanılıyormuş. Son derece zararlı bir yağ deniyor.
    Sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaa çok üzüldüm inanınkii 😔 Sormayın palm yağını da yarın yazıcam. Aslında içerikler o kadar kirli ki sadece palm yağı da değil yani. Teşekkürler yorum için 🙏🏻😊

      Sil
  3. maalesef ki Gİ değeri yüksek olan gıdalar daha cazip geliyor....

    YanıtlaSil
  4. Yine çok güzel tabii ki. Bilgilendirmelerini çok seviyorum :)

    YanıtlaSil

Powered by Blogger. Blogger Template by Intikali.org. Supported by Iskael and BlogSpot Design.