1 Aralık 2016 Perşembe

Pastörize Süt mü, Sterilize Süt mü?

Selam…

Bugün size süt konusundan bahsedeceğim… Ben lisansta ve lisansüstünde gıda okuduğum için değinmek istedim, hassas bir konu emin olun.


Sütü hemen hemen her gün tüketiyoruz. Peki, önemli olan kutu süt mü (sterilizasyon, UHT), günlük süt mü (pastörizasyon, cam şişe)…

Önce pastörizasyon hakkında bilgi vereyim. Çiğ sütün 100°C’nin altında bir sıcaklıkta, zararlı bakterilerini öldürecek şekilde işleme tutulmasıdır. Bu işlemde bakterilerin sadece kendileri ölür. Sporları dediğimiz bakteriler ise (üremesine devam edecek olan yavruları gibi düşünün) kalır. İşlem üzerinden geçen belli bir süre sonra, sporlar bakteri üretmeye devam eder. (bu yüzden 3 gün içinde günlük sütü tüketmek gerekir).

Sterilizasyon da ise; çiğ süt 135-150°C’de işleme tabi tutulur. Çiğ sütteki bakteriler ve sporları yani hepsi ölür.
Peki, ikisi arasındaki fark nedir? Hangisi daha sağlıklıdır?,

Pastörizasyon ile elde edilen sütlerde protein ve vitamin kaybı minimum düzeydedir. Haliyle biz neredeyse sütün bütün faydalarını almış oluruz. Sterilizasyon da ise; protein ve vitamin kaybı çok daha yüksektir çünkü ısıl işlemin derecesi daha fazla. Örnek olarak pastörizasyon ile sütteki folik asit kaybı %10 iken, sterilizasyon işlemi ile %15’dir. İki işlemde de mineral kaybı olmaz. Çünkü sütteki mineraller ısı etkisinden etkilenmiyorlar. Pastörize sütler 3 gün dayanırken, sterilize sütler çok daha uzun raf ömrüne sahiptir. Pastörize süt kesinlikle soğukta muhafaza edilirken, sterilize sütler açılmadan oda sıcaklığında kalabilir. (marketlerde de raflarda bulunuyor zaten, buzdolaplarında değil). İşin özet kısmı bu.

Kendiniz için, çocuklarınız için benim tavsiyem; sütün gerçekten yararını almak istiyor iseniz cam şişede günlük süt tüketmeniz. Şu da bir gerçek; hangi gıdada ısıl işlem daha fazla ise o gıdadaki kayıp daha fazla olmuş olur.


Sağlıkla kalın…

14 yorum:

  1. Benim yaşadığım yerin yakınında bir çiftlik var. Artık oradan gün aşırı süt alıp evde kaynatıp içmeyi düşünüyorum :)

    YanıtlaSil
  2. Merhaba , kesinlikle günlük süt tüketilmeli . Zaten önce gıdaları kutulara alıp sonrada yeni kutulara mahkum ediliyoruz . Mümkün olduğunca doğal olanı seçmek lazım.

    YanıtlaSil
  3. hangi marka süt içelim söleseneeeee

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Deeppp :) marka vermedim ama seni mi kırıcam :) Sek cam şişe günlük süt tek geçerim ;)

      Sil
  4. en iyisi günlük süt dediğin gibi :)

    YanıtlaSil
  5. Nette yoğurt tariflerine baktığımda; aman paket sütten yapmayın, açık sütten yapın ya da pastörize günlük süt alın diyorlar. Sonra da bir güzel kaynatıyorlar. :) O zaman aynı şey olmuyor mu?
    Ben köyden süt de aldım, uht sütten ve günlük sütlerden de yoğurt yaptım. Besin değerini ölçme imkanımız yok ama görüntü aynı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Görüntü evet aynı oluyor ama aslında içerik bambaşka. çiğ sütteki zararlı olan bakteriyi ocaktaki 100 derece ile öldüremezsiniz maalesef. uht sütte 121 dereceye kadar çıktığı için yarar sıfır. en sağlıklısı günlük cam şişe sütler emin olun buna :) sevgilerrr

      Sil
    2. Dün günlük süt almıştım marketten. Bugün ondan yapıyorum yoğurt. :)

      Sil
    3. Oh mis gibi :) afiyet olsun şimdiden :)

      Sil

Powered by Blogger. Blogger Template by Intikali.org. Supported by Iskael and BlogSpot Design.