22 Aralık 2016 Perşembe

Gluten ve Çölyak Hastalığı...

Selam…

Haydi bugün hepinizin duyduğu ve çoğu insanında artık aşina olduğu glütenden bahsedelim.



Glüten en fazla buğday olmak üzere, çavdar, arpa, yulaf gibi bazı tahıllarda bulunan bir proteindir aslında. Evet, en fazla ekmekte kullanılır sebebi ise; ekmeğin mayalanmasına ve kabarmasına yardımcı olmak. Buğdayda 30 farklı protein var ama bunlardan sadece glutanin ve gliadin su ile birleşir, ekmekteki suyu tutar ve glüten zincirlerini oluşturur.

Demin belirttiğim gibi aslında birçok tahılda glüten var ama bize en etkilisi buğdaydaki glütendir. Bazı insanlar glütenin sindirmezler. İnce bağırsaklarında glüten emilimi olmaz. Bu kişilere çölyak hastaları denir ve glütensiz ürünler tüketmeye çalışırlar. Kesinlikle dikkat edilmesi gereken bir konudur. Erken teşhisi olmaz ise, kansızlık, kemik erimesi görülebilir.

Belirtileri nelerdir derseniz; kabızlık, karın ağrısı, aşırı gaz, demir eksikliği, kemik ağrısı, uyuşma, ödem gibi. Tabii sizde bunlardan birisi var ise hemen glütene yormayın. Farklı bir rahatsızlıkta olabilir ama aklınızda bulunsun. Çölyak hastası da olabilirsiniz.

Dikkat edilmesi gerekenler; öncelikle glütensiz gıdalar tüketmesi gerekiyor. Tam buğday, arpa, yulaf, çavdar kesinlikle hayatınızdan çıkmalıdır. Paketleri aldığınız gıdaların içeriğini okumayı aman unutmayın.

Kozmetikte de glüten olabilir. Şampuanlar, ev temizleyiciler kesinlikle glütensiz olmalıdır. Rujlara, kremlere aman dikkat! Karton bardaklar, yapışkan kenarlı zarflarda da glüten var. Ağzınız ile teması kesilmelidir.

En önemlisi de evde veya dışarda kullanılan araç gereçlerin hijyenidir. Eğer glüten alerjiniz var ise; çatalınız, bıçağınız, tabağınız, bardağınız her şeyiniz yeni alınmış ve sadece size özel olmalıdır. Aynı şekilde yemek yaptığınız tencereler ve fırında yemek yapılıyor ise o bile sadece size olmalıdır. Sebebi; glüten kelimesindeki glü zaten zar demektir. Yani yapışkandır. Bir kez bile kullanılan bir araç-gereçte kesinlikle kalır. Bu sebeple herşey size özel olmalıdır…

Sağlıkla kalın…



18 yorum:

  1. İadeyi ziyarete geldim. Çok hoş bir bloğunuz varmış. Daha sık görüşmek dileğiyle. Sevgiler,

    YanıtlaSil
  2. baksanaa, bir akraba kız istemesine davetliydik. iki tür yemek vardı davette evde, glutenliler ve glutensizler diye :)

    YanıtlaSil
  3. Maalesef olumlu yanları varken bir çok olumsuz yanı da ar glutenin:(
    Bu arada o samimi yorumunu bloğuma bıraktığın için teşekkür ediyorum.
    Ben de senin güzel bloğunu takibe alıyorum:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ayy çok teşekkür ederimmm :)) çok mutlu oldum :)

      Sil
  4. Merhaba, blogunuzu yeni keşfettim ve takibe aldım. Bana da beklerim :) Sevgiler!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. merhabaa :) hoşgeldiniz bende hemen geliyorumm :)

      Sil
  5. Her şeyde glüten var neredeyse... :)

    YanıtlaSil
  6. Gerçekten güzel ve bilgilendirici bir yazı olmuş.Paylaşım için teşekkürler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ederim yorumunuz için:)

      Sil
  7. Merhaba,sizi yeni keşfettim,Deep sağolsun.Buraya bayıldım,gerçekten çok faydalı.Bana da beklerim.Sağlıkla kalın. :)
    https://seymenleyla.blogspot.com/

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim hemen geliyorum :) :)

      Sil
  8. Neyse ki ülkemizde de arttı glütensiz ürünler... Çok ciddi sıkıntı yaaa:( Sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen haklısınız :) teşekkür ederim :)

      Sil
  9. Ne yazık ki bilmiyordum. İlk defa burada öğrendim ben glüteni, faydalı oldu bu yazı benim için :)
    Kaleminize sağlık, efendim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne mutlu bana o zaman :) teşekkür ederim :)

      Sil

Powered by Blogger. Blogger Template by Intikali.org. Supported by Iskael and BlogSpot Design.