21 Kasım 2016 Pazartesi

En İyi Dostlarımız Probiyotikler...

Selam,

Yepyeni bir blog ile sizlerleyim... Haydi ilk yazımı birlikte okuyalım 🙌

Ne kadar da önemlidir aslında bu dost bakteriler değil mi? Ne yazık ki önemine çok az değinilmiştir her zaman. Hâlbuki sağlıklı bir vücut için gereklidirler. Doğal bağırsak florasında bulunarak, vücudumuzda mikrobiyal denge sağlarlar. Haydi, gelin şimdi onları tanıyarak, etkilerini görerek dost olalım adım adım!


1. İmmün Sisteme Müthiş Etki
Sağlıklı beslenmenin immün sisteme yani bağışıklık sistemine etkilerini az çok sizlerde biliyorsunuzdur. Günlük diyetimizde tükettiğimiz gıdalar, bizlere hem dengeli hayat sağlar hem de ileriki yaşlara sağlık yatırımı yapmamıza yardımcı olur. Peki diyelim ki günlük diyetimize zaten dikkat ediyoruz ve herhangi bir sağlık problemimiz yok. Bununla beraber kendimizi dış etkenlere karşı korumak ve bağışıklığımızı daha fazla güçlendirmek adına probiyotik tüketmiyoruz. Bunun bize etkisi ne mi olur? Hemen belirteyim, belli bir zaman sonra mutlaka vücudumuz zayıf düşer ve ek savunmaya ihtiyaç duyar. İşte tam bu noktada probiyotikler devreye girer. Peki, etki mekanizması nedir? Vücutta patojen yani zararlı olan mikroorganizmaları kontrol ederek bir denge sağlarlar. Bu sayede de immün sistemi güçlenir.

2. Bağırsaklara Etki
Bağırsak problemleri maalesef her geçen gün artmaktadır. Belirtmem gereken bir şey var ki bunda en önemli etken probiyotik eksikliğidir. Kendi akademik hayatımda öğrendiğim en önemli şey kesinlikle bağırsak florasındaki probiyotiklerdir. Tıp dünyası şuanda insanın aslında iki beyni olduğuna değiniyor. Eğer beynimiz gibi bağırsağımız da işlevini yitirirse bu da bizim ölümümüz demektir. Bağırsaklardaki canlı bakteriler arasında tabi ki de dost olmayanlar da bulunuyor. Dost bakterilerimiz ise onlarla savaşarak bir denge yaratıyor ve galip gelen vücudumuz olmuş oluyor.


3. Kabızlığa Etki
Bildiğiniz gibi kabızlıkta maalesef büyük bir sağlık sorunudur. Sindirim sistemindeki problemlere bağımlı olarak bağırsaklarda hareketliliğin azalmasıdır. Tabi ki sıvı tüketimi azlığının etkisi büyüktür özellikle de su. Ama probiyotikler kabızlık için en iyi dostlarımızdır. Bağırsaklarda dost bakterilerimizin sayısını arttırarak, hareketliliğin artmasına neden olur bu şekilde de kabızlık sorunu minimuma iner.

Peki dışarıdan alınan probiyotik takviyeleri işe yarıyor mu? En önemli unsuru kesinlikle mide asidinden ve safra tuzlarından etkilenmemesi gerekir. Eğer etkilenirse maalesef kendilerinin ölümüyle sonuçlanır ve bize olumlu etkisi asla olmaz. Diyelim ki etkilenmeden bağırsağa kadar geldi. Bağırsakta bulunan hangi maddeler probiyotikleri yine olumsuz etkiler. Kafein, alkol, toksinler, antibiyotikler (bununla ilgili ayrıca bir konu yazacağım), doğum kontrol hapları, stres, kötü beslenme gibi. Bu etkenlerde probiyotik sayısını azaltarak bize olumsuz etkiye sebep olur. Alınan takviyedeki probiyotik sayısı ve içerisinde prebiyotikler de önemlidir, bunu da atlamamak gerekir. Prebiyotikleri ise probiyotiklerin besinleri gibi düşünün. Sonuçta bu dostlarımızda canlı kalması gerek değil mi?


Son olarak gelin takviye dışında hangi gıdalar probiyotik içeriyor ona bakalım;
Kefir, yoğurt, turşu, boza gibi fermente ürünler doğal olarak probiyotik içermektedir. Çünkü bunların fermente gıdaya dönüşmesi için probiyotik gerekir. Ne kadar fermente olursa o kadar fazla probiyotik bakteri içeriyor demektir.

Özet olarak probiyotiklere değinmeye çalıştım. Ama unutmayın bunlar çok yüzeysel bilgiler. Belki daha sonra etki mekanizmalarını ayrıntılı bir şekilde yazarım ne dersiniz!

Tekrar görüşmek üzere sevgiyle kalın…🙋


12 yorum:

  1. Bir bilim adamının 'vücudun beyni bağırsaklardır ' diyen bir yazısını okumuştum yakın zamanda. pek çok hastalığın sebebinin bağırsaklardaki sağlıksız durumdan olduğunu anlatıyordu Sizin de buna değinmeniz güzel olmuş. Çok önemli gerçekten.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederimmm. Kesinlikle doğru bir bilgi haklısınız. Bende lisansüstü eğitimim de hep öğrendim ve paylaşmak istedim bu tarz bilgileri buradan. Keşke daha fazla önem verilirse :(

      Sil
  2. holeeeey hoşgeldiniiiiiz :)

    YanıtlaSil
  3. Son zamanlarda probiyotikler ilgi alanım ve bu konuda yazmayı düşünüyordum. Çok faydalı bir yazı olmuş emeğine sağlık:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederimm asıl ben teşekkür ederim :)

      Sil
  4. Otoimmun rahatsızlığım var ve hiç bir şey bağışıklık sistemimi düzeltmiyor:((

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yaa çok geçmiş olsunn :(((
      günlük diyetinize dikkat edin, gerçekten önemli. probiyotik, çinko, omega 3 bunlar hep bağışıklığı toparlayıcıdır. tabii doktorunuz ne derse o. bir de stres çok etkiler otoimmün hastalıklarını. alternatif olarak yoga, meditasyon deneyebilirsiniz. hem kullanmanız gereken ilaçlar var ise; yoga size zarar vermeden destek olacaktır. tekrar çook geçmiş olsun. inşallah çok çok sağlıklı olursunuz. musmutlu bide...

      Sil
  5. Bol sağlıkla gelmişsiniz blog dünyasına; hoşgelmişsiniz :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederimmm :) Hoşbulduk :)

      Sil
  6. Ay ne kadar geç bulmuşum ben blogu diye üzüldüm şuan. Mesleğiniz ne bilmiyorum ancak sanırım gıda üzerine bir eğitiminiz var diye düşündüm yazdıklarınızı okuyunca. Yazının altının doluluğu anlaşılıyor çünkü :) Tüm yazıları okuyacağım birer birer. Umuyorum ilerideki yazılarda probiyotiklerin etki mekanizmalarını da yazmışsınızdır :)
    Sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne kadar tatlisiniz ama 😊😊😊Evet dogru tahmin yuksek gida muhendisiyim 🙈 Cok tesekkur ediyorum butun yorumlar icin, bir de samimiyetinize tabii ☺️☺️☺️

      Sil

Powered by Blogger. Blogger Template by Intikali.org. Supported by Iskael and BlogSpot Design.